V tomto školním roce byl z důvodu zapojení žáků a vyučujících do OP VK 1.1. a OP VK 1.4. uskutečněn jeden Projektový den. Na 1. stupni proběhl den v rámci jednotlivých tříd, žáci na 2. stupni si vybírali, kterého projektu se zúčastní. Celkem bylo uskutečněno 24 projektů, 11 na 1. stupni a 13 na 2. stupni. Do práce v projektu se zapojili 374 žáci.
1. stupeň
Mgr. Blanka Ludačková – 1. A, Mgr. Jitka Suchanová – 1. B
projekt: Poznáváme dopravní situaci ve svém městě
cíl projektu: dopravní výchova, znalost dopravních značek, dopravní prostředky, chování chodců, pravidla pro cyklisty
byly rozvíjeny kompetence komunikativní, k učení, k práci a kompetence sociální a občanská
aktivity: práce ve třídě – výtvarné ztvárnění dopravních prostředků, pobyt v přírodě (ZŠ, kruhový objezd, autobusové nádraží, vlakové nádraží), pozorování svého okolí, plnění zadaných úkolu s dopravní tematikou
počet žáků: 18 + 18
hodnocení projektu: všechny děti se do projektu aktivně zapojily, dobře spolupracovaly, navzájem si pomáhaly, úkoly plnily velmi dobře a se zaujetím
Mgr. Iva Šímová – 2. A, Mgr. Jaroslava Werbynská 2. B
projekt: Ekologie životního prostředí v našem městě z hlediska dopravy
cíl projektu: poznat, jak výfuky aut poškozují životní prostředí
byly rozvíjeny kompetence k učení, kompetence komunikativní, občanské, kompetence k řešení problémů, osobnostní rozvoj, rozvoj pozornosti a soustředění,
aktivity: práce ve třídě – výtvarné ztvárnění, pobyt v přírodě, porovnávání jednotlivých lokalit města, práce ve skupinách – zapisování počtu projetých osobní i nákladních aut, autobusů a jízdních kol na kruhovém objezdu
počet žáků: 25 + 23
hodnocení projektu: děti pracovaly se zaujetím, dobře spolupracovaly
Mgr. Martina Babková – 3. A
projekt: Cesta ke zdraví – můj denní režim
cíl projektu: vytvořit pozitivní vztah ke svému zdraví, pěstovat správné návyky v péči o zdraví, celoživotní zodpovědnost za podporu a ochranu zdraví, utváření pozitivních mezilidských vztahů založených na úctě, toleranci a empatii
byly rozvíjeny kompetence k učení, k řešení problémů, komunikativní, sociální, pracovní
aktivity: práce ve skupině, práce s pracovními listy, hra na jídelní semafor, sestavení pyramidy z obalů potravin, které žáci konzumují, soutěž družstev, plnění kyblíků skleničkou
(pitný režim), skládání puzzle s obrázky zdravého životního stylu, zdravá svačinka z mrkví, které si žáci zaseli na pozemku
počet žáků: 20
hodnocení projektu: děti pracovaly s nadšením, v závěru si pochutnaly na vlastně vyrobených pomazánkách
Mgr. Alena Šebestová – 3. B
projektu: Cesta za zdravím – naše smysly
cíl projektu: poznat důležitost lidských smyslů, jejich umístění v lidských ústrojích
byly rozvíjeny kompetence komunikativní, k učení, sociální, občanské, pracovní
aktivity: smyslové hry hmatová, sluchová, čichová), práce ve skupinách, práce s Legem, Puzzelhrátky, práce s pracovními listy
počet žáků: 19
hodnocení projektu: děti pracovaly s nadšením, z Lega vytvořily místo, kde se cítí dobře, místo, které mají rády
Mgr. Dana Ťupová – 3. C
projekt: Cesta ke zdraví – nejen zdravé zuby
cíl projektu: vytvořit pozitivní vztah ke svému zdraví, pěstovat správné životní návyky, umět se vyhnout nebezpečí, vytvoření pracovního sešitu
byly rozvíjeny kompetence komunikativní, k učení, občanské, pracovní, k řešení problémů
aktivity: skupinová práce, soutěžení, křížovky, práce s encyklopediemi, s pracovními listy
počet žáků: 18
hodnocení projektu: děti pracovaly s nadšením, vytvořeny 4 pracovní sešity s názvem Naše zdraví
Mgr. Zuzana Sedláčková – 4. A
projektu: Vzhůru za pokladem
cíl projektu: prohlubování získaných poznatků formou skupinové práce i práce jednotlivců, rozvíjení kompetencí komunikativní, sociální a personální, kompetence k řešení problémů
aktivity: skupinová a individuální práce, práce s encyklopediemi, s odborným textem, výtvarné vyjádření, upevnění fyzické kondice, luštění zašifrovaných zpráv, tajenky, vytvoření starodávné mapy a truhly, překonávání překážkové dráhy
počet žáků: 15
hodnocení projektu: všechny skupinky žáků spolupracovaly velmi dobře a výsledky své práce pěkně prezentovaly, všechny týmy získaly diplomy a poklad ve formě sladké odměny, děti práce na projektu bavila, aktivně se zapojily všechny
Mgr. Hana Duroňová – 4. B
projektu: Zahrada
cíl projektu: získání nových poznatků, upevňování pracovních návyků
byly rozvíjeny kompetence pracovní, komunikativní, sociální, kompetence k učení, k řešení problémů
aktivity: práce ve skupinách, výzdoba hliněného květináče technikou, výroba kartiček flashcard s motivy ovoce a zeleniny, luštění křížovky, vysazování zonálních muškátů do připraveného květináče, výroba pomazánek ředkvičkové, česnekové, pažitkové
počet žáků: 15
hodnocení projektu: děti pracovaly s chutí, projekt bude pokračovat (pozorování růstu zasazených muškátů, které zdobí třídu), práce se žákům dařila, prostupovala všemi hodinami
Mgr. Svatava Báčková – 5. A
projektu: Cesta do vesmíru
cíl projektu: prohlubování poznatků o vesmíru, třídění informací, propojování poznatků z různých oblastí, posuzování vlastní práce i práce ostatních
byly rozvíjeny kompetence komunikativní, sociální a personální, kompetence k učení, k řešení problémů
aktivity: práce ve skupině, kosmický výcvik, luštění šifer, tajných kódů, křížovek, spojovačky, puzzle, kvíz, pozdravy pro mimozemskou civilizaci, hra s létajícími talíři, výtvarné ztvárnění kosmické lodě, práce s interaktivní tabulí
počet žáků: 22
hodnocení projektu: téma děti zaujalo, pracovaly s nadšením a velmi dobře plnily zadané úkoly
Mgr. Edita Jindřichová – 5. B
projektu: Cestujeme po Evropě
cíl projektu: přiblížit a poznat evropské státy dle vlastního výběru, prohlubování získaných poznatků formou skupinové i individuální práce
rozvíjeny byly kompetence komunikativní, k řešení problému, kompetence sociální i osobnostní
aktivity: práce ve skupinkách, práce s mapou, luštění křížovky, přesmyček, poznávání různých evropských jazyků, třídění informací a zpracování vlastní prezentace, vybrané evropské státy jednotlivé skupiny představili svým spolužákům, práce s interaktivní tabulí
žáků: 22
hodnocení projektu: žáci pracovali s chutí, prezentace doplnili o spoustu zajímavostí, projekt se vydařil
2. stupeň
Mgr. Josef Ťupa, Jiří Hladeček – žáci 6. tříd
projekt: Řecká a římská mytologie
cíl projektu: prohloubení znalostí žáků,
byly rozvíjeny kompetence k učení, k řešení problémů, kompetence komunikace a kooperativní, kompetence tvořivosti, kompetence pracovní
aktivity: práce ve skupinách, práce s encyklopediemi, internetem, tvorba abecedního seznamu nejznámějších bohů, příprava divadelního představení ( loutky, činohra, figurky – úryvek z nějaké řecké pověsti), výtvarná činnost – dle vlastní představy modelování sošky řeckého boha
počet žáků: 8
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, žáci většinou dobře spolupracovali, práce je bavila, někteří se musí naučit uvědomělé kázni
Mgr. Jiřina Koberová – žáci 6. tříd
projekt: Žij zdravě
cíl projektu: prohloubení poznatků o významu zdravé výživy a vlivu zdravého životního stylu na život člověka
byly rozvíjeny kompetence komunikativní, pracovní, kompetence k řešení problémů, sociální, spolupráce
aktivity: práce ve skupinách, práce na PC, skládanky, výroba pexesa zdraví, model potravní pyramidy, soutěže, praktické činnosti – ovocné a zeleninové saláty, zeleninové tyčinky, ježek, džus – hostina
počet žáků: 14
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, děti zábavnou formou získaly řadu nových poznatků, pracovaly se zaujetím
Mgr. Drahomíra Hanzlíková – žáci 7. + 8. tříd
projekt: Archimediáda
cíl projektu: prohloubení poznatků učiva z fyziky
byly rozvíjeny kompetence k učení, k řešení problému, kompetence pracovní
aktivity: výroba názorných pomůcek – reaktivní loďka, karteziánek, Tantalův pohár, vznášedlo z CD, raketa, pavouček, praktické činnosti – nafouknutí balónku ve sklenici, nasátí vody do lahve, využívání znalostí o hydrostatickém a atmosférickém tlaku, přetlaku a podtlaku, práce se spojenými nádobami
počet žáků: 7
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, žáci poznali, že fyzika není nudná věda
Ing. Zdena Valková – žáci 6. + 7. tříd
projekt: Mléko a jeho zpracování
cíl projektu: prohloubení poznatků o mléku, jeho významu a zpracování, výroba másla
byly rozvíjeny kompetence k učení, sociální a personální, pracovní, komunikativní
aktivity: práce s internetem, zhlédnutí filmu Zpracování mléka, práce ve skupinách, stloukání másla, příprava pokrmu z mléka a másla (palačinky s nutelou, tvarohové řezy)
počet žáků: 14
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, žáci pracovali s chutí, nejvíce je zaujala výroba másla, na zhotovených pokrmech si pochutnali
Mgr. Jana Čtvrtníková – žáci 8. tříd
projekt: Naše smysly
cíl projektu: prohloubení teoretických znalostí i praktických dovedností týkajících se učiva
8. ročníku – smyslové orgány
Byly řešeny kompetence k řešení problémů, k učení, pracovní a komunikativní
aktivity: práce ve dvojicích i ve skupinách, zkouška prostorového vidění, vnímání barev, optické klamy, prostorové obrázky, důkaz slepé skvrny v oku, zkouška prostorového slyšení, zhotovení otisků prstů, zkouška vnímání čichem a chutí, plnění úkolů na pracovních listech, tvoření informačních plakátů
počet žáků: 15
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, všichni žáci se aktivně podíleli na plnění zadaných úkolů, prostřednictvím různých pokusů si prohloubili znalosti týkající se činnosti jednotlivých smyslových orgánů, vytvořené plakáty zdobí třídu
Mgr. Miroslava Waageová – žáci 8. tříd
projekt: Chemie v kuchyni
cíl projektu: praktické ověření vědomostí z chemie
byly rozvíjeny kompetence pracovní, komunikativní, k řešení problémů a kompetence k učení
aktivity: v chemické laboratoři pracovali žáci ve dvojicích, prováděli praktické činnosti – nafukovali balónek reakcí octa a soli, měřili kyselosti a zásaditosti vzorků z kuchyně, z vajíčka pomocí octa vyrobili míček, pomocí chladící směsi (led a sůl) si zmrazili smetanový krém a vyrobili zmrzlinu, z cukru a sody vyrobili faraonova hada, ověřili si, že samotný cukr ani popel nehoří, ale cukr posypaný popelem ano
počet žáků: 17
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, děti pracovaly s chutí a se zájmem, poznali, že chemie je zajímavá věda, někteří se musí naučit uvědomělé kázni
Mgr. Josef Mikeska – žáci 6. – 9. tříd
projekt: Čtyřboj, pětiboj, sedmiboj, desetiboj – to není jen všestrannost
cíl projektu: prohloubit teoretické znalosti o soutěžích, prakticky projít pětibojem
byly rozvíjeny kompetence pracovní, sociální, sebereflexe, k učení
aktivity: vyhledávání informací – práce s internetem, časopisy, tvorba tabulek na výkony, převádění výkonů na body, praktická soutěž podle kategorií – pětiboj se skládal z běhu na
60 m, skoku vysokého, skoku dalekého, běhu na 1000 m a hodu kriketovým míčkem či vrhu koulí, hodnocení, udělení diplomů
počet žáků: 16
hodnocení projektu: cíl byl splněn, žáci závodili s chutí, posilovali své sebevědomí, respektovali pravidla práce v týmu
Mgr. Vladimír Kainzinger – žáci 6. – 9. tříd
projekt: Hrnky, vázy, konvice, korálky, zvonečky – všechno možný
cíl projektu: seznámení žáků s keramickou hlínou, poznat její specifika a vytvořit výrobek s hodnotou estetickou i užitečnou
byly rozvíjeny kompetence pracovní, sociální a personální, k učení, sebehodnocení
aktivity: vytváření keramických výrobků různými technikami – lití, lepení plátů, vymačkávání, 1. vypálení výroku
počet žáků: 8
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, děti pracovaly se zájmem, vytvořily zajímavé výrobky, které budou naglazovány a ještě jednou vypáleny
Mgr. Jiřina Řehořová – žáci 6. – 9. tříd
projekt: Drátované kamínky
cíl projektu: naučit žáky pracovat s drátem a vyrobit si dekoraci, vyrobit jednoduchou náušnici z drátu a korálků, rozvíjet fantazii
byly rozvíjeny kompetence pracovní, k řešení problémů, komunikativní
aktivity: ohýbání, stříhání a rovnání ocelového a měděného drátu, výroba drátěného stromečku, navlékání korálků a tvarování větviček, jejich připevňování ke kamínku, podle pracovního návodu vytvořili kuličku z jkorálků, kterou paní učitelka připevnila na afroháčky
počet žáků: 9
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, děti pracovaly se zaujetím, dekorativní stromečky i náušnice se jim povedly
Marie Maršíková – žáci 6. – 9. tříd
projekt: Po stopách historie Týna nad Vltavou
cíl projektu: seznámení žáků s dějinami našeho města (od jeho založení po současnost), prohloubit kladný vztah k městu, ve kterém žijí, a k výtvorům předků
byly rozvíjeny kompetence k řešení problému, kompetence k učení, kompetence sociální, občanské, pracovní
aktivity: práce s historickými materiály, s internetem, encyklopediemi, návštěva muzea – expozice Od pravěku po současnost, prohlídka historických památek ve městě, fotografická dokumentace, soutěž
počet žáků: 18
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, žáci pracovali se zájmem, aktivně se zapojovali do plnění všech úkolů, velmi dobře dokázali pracovat v týmu
Mgr. Martina Hrůzová – žáci 6. – 9. tříd
projektu: Práce v redakci školního časopisu
cíl projektu: poznávání práce v redakci, zachycení průběhů Projektového dne , vytvoření mimořádného čísla školního časopisu
byly rozvíjeny kompetence komunikativní, občanská, pracovní, k řešení problému, k učení
aktivity: práce ve dvojicích i skupinách, práce s počítačem, ankety, rozhovory, reportáže, fotografování, korekce
počet žáků: 15
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, děti pracovaly se zájmem, vytvořily mimořádné číslo časopisu, v němž se jim podařilo vystihnout podstatu a průběh jednotlivých projektů, staly se opravdovými členy redakčního týmu
Mgr. Jaroslava Nýdlová – žáci 6. – 9. tříd
projekt: Užij si svou cestu kolem světa – Enjoy your travelling arend the world
cíl projektu: prohloubit své znalosti o různých zemích, vytvořit název cestovní kanceláře a její logo, připravit plán cesty po vybrané zemi, najít vhodnou trasu a vytvořit katalog cestovní kanceláře, žáci mohli pracovat v anglickém nebo českém jazyce
byly rozvíjeny kompetence k učení, sociální, komunikativní, pracovní, kompetence k učení a k řešení problémů
počet žáků: 20
aktivity: práce s encyklopediemi, internetem, vyhledávání a třídění informací, práce ve dvojicích, ve skupinách, práce s mapou, výtvarné ztvárnění loga cestovní kanceláře, vytváření plánu a trasy zájezdu, tvorba katalogu cestovní kanceláře
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, žáci pracovali velmi dobře, práce se jim dařila. Výstupy byly vyvěšeny na nástěnce na hale školy
Mgr. Jitka Hrušková – žáci 6. – 9. tříd
projekt: Životní prostředí – a co ty?
cíl projektu: prohloubit poznatky o životním prostředí, ochraně přírody, zdravém životním stylu
byly rozvíjeny kompetence k učení, řešení problémů, občanské, pracovní
aktivity: práce ve skupinách, dvojicích, práce s internetem, provádění a vyhodnocení testu zadaného žákům školy, vytvoření seznamu chráněných území ČR, výroba hraček z PET lahví, ze starého použitého papíru, vytvoření samolepky na sběrový kontejner
počet žáků: 11
hodnocení projektu: cíl projektu byl splněn, žáci si pracovali se zájmen, vytvořili výstavku z vyrobených hraček
Na škole bylo vyhlášeno a uskutečněno 24 projektů. Jejich cíl byl splněn. Všechny projekty byly zajímavé, vyučujícími svědomitě a nápaditě vytvořené.
Opět jsme zjistili, že učení hrou je přínosem pro žáky i učitele.