Od roku 1994 vlastní ZŠ Hlinecká učebnu LEGO DACTA

Kdo si hraje, nezlobí na ZŠ Hlinecké

Třída 1. A na naší škole je vybavena učebnou zvanou LEGO DACTA. Jsou to dvě plastové bedny s nejrůznějšími druhy legových součástek v počtu dostačujícím právě pro jednu třídu. Stavebnici Lego využíváme celý školní rok v různých předmětech. Většina Lego stavebnic je omezena konkrétním námětem a počtem kostek. Naše „školní Lego“ toto omezení nemá, jsou zde základní, nicméně variabilní díly, které umožňují rozvoj fantazie, vynalézavosti, trpělivosti a jemné motoriky žáků.

Jen málokdo ví, jak stará tato stavebnice je. Firma vznikla již v roce 1932, kdy chudý dánský tesař Ole Kirk Christiansen začal vyrábět dřevěné hračky pro děti. Podoba klasické LEGO kostky, jakou ji dnes známe a jejíž tvar se dodnes nezměnil, je datována do roku 1958. Systém spojů, který pevně drží, ale přesto jej rozpojí a spojí i malé dítě si nechal Kirk Christiansen patentovat. Název LEGO je z dánského výrazu LEG GODT, což volně přeloženo znamená „Hraj si dobře“. Firma i Lego kostka prošla dlouhým vývojem. V roce 1961 společnost LEGO začíná vyrábět i černá LEGO kola. V roce 1964 vznikají kompletní modelové sety s instrukcemi na stavění, kostky se vyrábějí z trvanlivějšího ABS plastu. V roce 1966 se Lego prodává ve 42 zemích, objevují se první Lego vlaky. Brány Legolandu se otvírají v roce 1968. V roce 1977 vznikají technicky zaměřené stavebnice “Expert Builder”. Stavebnice obsahují osy, diferenciály, ozubená kolečka atd…V roce 1978 se začali vyrábět první panáčci, nejprve se vyráběly verze s prázdným obličejem, různé barvy pleti a různé výrazy, později se ale ujala dodnes nejoblíbenější podoba, žlutý usměvavý panáček s ohybatelnýma nohama a rukama. Později přibyly různé helmy a paruky, s příchodem pirátské edice také nové malůvky na obličeji panáčků. V roce 2000 Britská asociace hraček jmenovala LEGO kostku „Hračkou století“.

Koncem května jsme ve třídě 1. A uspořádali „Legohrátky“. Děti si mohly přinést svá Lega z domova a vyměnit si je se svými spolužáky. Jedná se o drahou stavebnici, ne všem dětem dostupnou, bylo tedy od dětí, které ji vlastní, hezké a kamarádské, že se podělily s ostatními, alespoň na toto dopoledne. Postavily spoustu domečků, zvířátek, robotů, vozítek, hradů a jiných tematicky zaměřených staveb. Děti si dopoledne hezky užily v tvořivé atmosféře.

Mgr. Alena Šebestová, tř. uč. 1. A